Rozhodli jste se, že potřebujete udělat zásadní obrat ve vaší kariéře a změnit místo? Ať už je to proto, že vám končí smlouva a chcete cestovat, nebo protože jste dostali nějakou oslnivou pracovní nabídku, která vás přesvědčila, nebo snad toužíte po změně a našli jste adekvátního nového zaměstnavatele.
Podání výpovědi je veliký krok. I když máte se svým nadřízeným důvěrný vztah, který se třeba až rovná kamarádství, nemusí být tento krok z jeho strany vnímán pozitivně. O tom, jak se bude stavět k vašemu odchodu tehdy, když si spolu navzájem příliš nerozumíte, není ani potřeba polemizovat.
Že nechápete, proč by ho takové oznámení mělo rozzlobit či zklamat? Zkuste se na to podívat z jeho perspektivy. Jednak mu tím odejde posila v týmu, který s největší pravděpodobností udržoval určitý zajetý způsob práce, a ten se s vaším odchodem nepochybně zpomalí. Kromě toho je tu i lidský faktor – investoval spoustu energie do vašeho zaučování, do práce s vámi, do toho, aby za vás orodoval u svých nadřízených, popř. řešil chyby, kterých jste se možná někdy dopustil. A nyní bude muset na vaše místo hledat někoho nového, z čehož pochopitelně nebude nadšený.
Na co nezapomenout při podávání výpovědi a zachovat si tak tvář i dobrý vztah se šéfem?
1. Přijďte za ním s pokorou.
I v případě, že máte v danou chvíli chuť vysypat na něj vše, co se vám v práci nelíbí a co se vám kdy stalo špatného, nechte si to na později.
2. Začněte tím pozitivním.
Klidně se vyjádřete o vašem vztahu od samého začátku, vyzdvihněte vše, čeho si ceníte na tomto zaměstnání i na šéfovi samotném. Řekněte mu, co vás baví, co vám dělá radost, vypíchněte klidně nějaké projekty nebo úkoly, které se vám opravdu povedli.
3. Pomalu přejděte k negativním bodům.
Našlapujte po špičkách a buďte citlivý a empatický. Opatrně sdělte nadřízenému, co vás na vaší práci v této firmě už nenaplňuje, co vás nebaví, nebo co vám chybí.
4. Oznamte nadcházející změnu.
Přejděte rovnou k věci a vysvětlete, k čemu se nyní chystáte. Věcně se vyjádřete o tom, proč dáváte výpověď, k jakému datu, do kdy ještě budete v práci a v jaké je to fázi – ideální varianta je, že se to váš šéf dozví jako první. Buďte upřímný a nebojte se kritických pohledů nebo zklamání – raději s nimi počítejte, to je přirozená první reakce.
5. Vraťte se zpět k pozitivním aspektům a zakončete jednání s úsměvem.
Trocha optimismu ještě nikoho nezabila. Proto opět vyneste šéfa i jeho práci do nebes, pochvalte celý tým, včetně sebe, oceňte, co jste společně dokázali, co se vám povedlo a na co budete vzpomínat v dobrém.